Сучасний розвиток світової цивілізації характеризується швидкими темпами впровадження нових інформаційних технологій на тлі процесів глобалізації. Отже, на передній план у державній політиці виходить проблема обдарованості, творчості, інтелекту визначаючи пошук, навчання і виховання здібних та обдарованих дітей. Одна з таких програм – науково-педагогічний проект «Інтелект України», що впроваджується в нашій країні, інтенсивно розвивається та поширюється в загальноосвітніх навчальних закладах, починаючи з 1-го класу. Виявлення академічно й інтелектуально обдарованих дітей та подальший розвиток їх здібностей є провідною метою проекту.
У методичних рекомендаціях представлено комплекс психологічних досліджень для визначення рівня готовності до навчання у школі за програмою «Інтелект України».
Для ефективної навчальної діяльності необхідним є виявлення академічно здібних дітей, провідними рисами яких є високий рівень інтелектуального розвитку, креативність та стійка мотивація до навчальної діяльності.
Передумовою ефективної навчальної діяльності дітей у початковій школі є відбір за певним комплексом психологічних методик до яких, відповідно до цілей проекту «Інтелект України» використано:
На основі експертної оцінки вчителів перших класів визначено учнів із достатнім, середнім і низьким рівнем психологічної готовності до навчання у школі. Відповідний аналіз за проведеною процедурою дозволив визначити, що низький рівень – до 100 балів, середній – 101 – 120 балів, достатній – 121 і вище балів.
Співбесіда з дитиною, яка вступає до 1-го класу, передбачає виконання програми діагностичних завдань для визначення рівня загального розвитку дитини, її готовності до навчання за науково-педагогічним проектом «Інтелект України».
Таким чином, перевагу в конкурсі мають діти, які психологічно готові до шкільного навчання, з більш високим рівнем розвитку пізнавальних процесів порівняно з іншими. Високий рівень психологічної готовності дозволяє таким дітям легше адаптуватися до вимог початкової школи й успішно опанувати програму навчання.